
retrospektywna wystawa twórczości Ewy i Pawła Pawlaków jest zaproszeniem do
kipiącej kolorami podróży
po światach wykreowanych przez wybitnych wrocławskich grafików przede wszystkim
w przestrzeniach zaprojektowanych książek, ale także teatru lalek i rzeźby.
Zgromadzone na wystawie oryginały prac pozwolą
przyjrzeć się rozmaitości technik stosowanych przez artystów oraz doskonałości
wykonania.
co Muzeum Narodowe decydowała się na monograficzną prezentację dorobku
ilustratorów książek przeznaczonych przede wszystkim dla dzieci – mówi dr hab.
Piotr Oszczanowski, dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu. – Jednak w
przypadku Ewy Kozyry-Pawlak i Pawła Pawlaka nie sposób nie dostrzec, że ten typ
ilustracji jest ich bardzo osobistą formą wypowiedzi artystycznej, która ma
wszelkie znamiona niezwykle dojrzałej, przemyślanej i konsekwentnej kreacji. Ci
wrocławscy, ale już dobrze znani na świecie, artyści są w ustawicznej drodze,
poszukują coraz to nowszych i oryginalniejszych sposobów skomunikowania się z
jakże wymagającym odbiorcą, jakim jest dziecko. Ich doprawdy dziecięca, bo
bardzo wrażliwa, intuicja oraz nieskrępowana niczym wyobraźnia, idąca w parze z
wyjątkową inteligencją dorosłego człowieka i wypracowanym przez lata
mistrzostwem opanowania kunsztu artystycznego przynoszą niezwykłe efekty.
ilustracyjnych, także tych, które – jak dotąd – nie ukazały się drukiem.
Zwiedzający zobaczą również m.in. projekty lalek, scenografii i słynnej Fontanny
Krasnali sprzed Wrocławskiego Teatru Lalek autorstwa Pawła Pawlaka, pocztówki
Ewy Kozyry-Pawlak i książki dokumentujące jej działalność translatorską, a
także wydawnictwa zagraniczne z dorobku obojga artystów.
powstawania ilustracji – od wstępnych szkiców rejestrujących koncepcję, przez
zestawienia licznych wersji elementów poszczególnych ilustracji, np.
konkretnych postaci, poprzez fazy pośrednie łączące techniki ręczne z cyfrowymi,
po efekty końcowe, z którymi tak naprawdę dane jest nam obcować na co dzień,
czyli reprodukcje w książkach – mówi Anita Wincenjusz-Patyna, kurator wystawy.
powstawania ilustracji, w przypadku prac Ewy Kozyry-Pawlak wynikającą już
choćby z samej specyfiki stosowanej przez nią techniki – aplikacji tkaninowej.
sala zostanie oddana do dyspozycji dzieci i rodziców. Będzie tam można odpocząć
na wygodnych pufach, poczytać książkę, porysować, pobawić się. Tam też będą
organizowane zabawy edukacyjne przygotowane przez Dział Oświatowy Muzeum
Narodowego we Wrocławiu.
Kozyra-Pawlak i Paweł Pawlak – publikacja autorstwa Anity Wincencjusz-Patyny oraz zeszyt zabaw
plastycznych z zadaniami opracowanymi
przez artystów oraz Olę Cieślak.
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Kuratorka wystawy: Anita Wincencjusz-Patyna
2 czerwca – 27 sierpnia 2017
Otwarcie: 1 czerwca 2017
Anita Wincencjusz-Patyna
dla dzieci prowadzone przez Ewę Kozyrę-Pawlak i Pawła Pawlaka
Wincencjusz-Patyna
dla dzieci prowadzone przez Ewę Kozyrę-Pawlak i Pawła Pawlaka
Ewa Kozyra-Pawlak
(ur. 1961 weWrocławiu) – absolwentka Wydziału Malarstwa, Grafiki i Rzeźby na wrocławskiej
PWSSP (obecnie ASP im. Eugeniusza Gepperta): dyplom w 1985 r. z grafiki
projektowej u prof. Jana Jaromira Aleksiuna z aneksem z grafiki warsztatowej u
prof. Eugeniusza Geta-Stankiewicza. Parę lat po ukończeniu szkoły zaczęła
zajmować się ilustracją książki dziecięcej, specjalizując się w kolażu
tkaninowym. Ma na koncie 25 książek (w tym projekty wspólne z Pawłem) i
niezliczone ilustracje do czasopism (Świerszczyk, Miś, Pentliczek) oraz
podręczników. Współpracuje z wydawcami w Polsce i za granicą (Francja, Niemcy,
Korea Południowa, Chiny). Zajmuje się nie tylko obrazem, ale i słowem, pisząc
poezję dla najmłodszych, kaligrafując oraz tłumacząc z francuskiego i
angielskiego. Zdobywczyni głównej nagrody w konkursie Świat przyjazny
dziecku, kilkakrotnie wyróżniana w konkursach: Książka Roku Polskiej Sekcji
IBBY oraz Najpiękniejsze Książki Roku Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek.
Paweł
Pawlak (ur. 1962 we Wrocławiu) – absolwent Wydziału Malarstwa, Grafiki i Rzeźby
na wrocławskiej PWSSP (obecnie ASP im. Eugeniusza Gepperta): dyplom w 1985 r. z
grafiki projektowej u prof. Jana Jaromira Aleksiuna z aneksem z grafiki
warsztatowej u prof. Eugeniusza Geta-Stankiewicza. Zadebiutował już w czasie
studiów i odtąd nieprzerwanie zajmuje się grafiką książkową, zwłaszcza
adresowaną do młodszych czytelników, współpracując z wydawcami rodzimymi i
obcymi (Francja, Wielka Brytania, Niemcy, Korea Południowa, Kanada),
urozmaicając swoją praktykę artystyczną projektami dla teatrów lalek i miasta
Wrocławia (identyfikacja wizualna, Fontanna Krasnali), okazjonalnie też pisząc.
Uznany w kraju (liczne nagrody od Polskiej Sekcji IBBY i Polskiego Towarzystwa
Wydawców Książek) oraz za granicą (Bolonia, Bratysława, Bangkok, Monachium,
Hasselt).