Wystawa prac Aleksandry Kucharskiej-Cybuch obejmuje ilustracje do
klasycznych tekstów kultury niemieckiej i światowej. Jaś i Małgosia
braci Grimm oraz Dziadek do Orzechów i Król Myszy E. T. A. Hoffmanna
to przecież dzieła kanoniczne i pozornie dobrze nam wszystkim znane.
Dzięki poznańskiemu wydawnictwu Media Rodzina otrzymujemy teraz ich
wersje w nowej szacie językowej i graficznej.
Ilustracje Aleksandry Kucharskiej-Cybuch nie są z pewnością obrazowym
zapisem fabuły, lecz stają się subtelną interpretacją tekstu. Obrazy,
które odnajdziemy w Jasiu i Małgosi niczego nie fałszują i nie
upiększają. Grimmowska wiedźma jest wcieleniem zła, a świat otaczający
dzieci jest mroczny i niepokojący. Warto wytropić ślady obecności
wiedźmy na liściach, grzybach, ćmie, które wyglądają jak utkane z jej
płaszcza. Warto zwrócić uwagę na biel uosabiającą dobro, które zgodnie z
baśniową konwencją i prawdziwie po Grimmowsku musi na końcu zwyciężyć.
klasycznych tekstów kultury niemieckiej i światowej. Jaś i Małgosia
braci Grimm oraz Dziadek do Orzechów i Król Myszy E. T. A. Hoffmanna
to przecież dzieła kanoniczne i pozornie dobrze nam wszystkim znane.
Dzięki poznańskiemu wydawnictwu Media Rodzina otrzymujemy teraz ich
wersje w nowej szacie językowej i graficznej.
Ilustracje Aleksandry Kucharskiej-Cybuch nie są z pewnością obrazowym
zapisem fabuły, lecz stają się subtelną interpretacją tekstu. Obrazy,
które odnajdziemy w Jasiu i Małgosi niczego nie fałszują i nie
upiększają. Grimmowska wiedźma jest wcieleniem zła, a świat otaczający
dzieci jest mroczny i niepokojący. Warto wytropić ślady obecności
wiedźmy na liściach, grzybach, ćmie, które wyglądają jak utkane z jej
płaszcza. Warto zwrócić uwagę na biel uosabiającą dobro, które zgodnie z
baśniową konwencją i prawdziwie po Grimmowsku musi na końcu zwyciężyć.

W swych ilustracjach do Dziadka do Orzechów Aleksandra
Kucharska-Cybuch po mistrzowsku oddaje charakterystyczne dla E. T. A.
Hoffmanna przemieszanie świata realistycznego i świata ułudy. Autorka
ilustracji myli tropy całkowicie w Hoffmanowskim duchu i prezentuje
wykładnię tekstu niepokojącą i pełną niedopowiedzeń. Dlaczego rodzice
królewny Pirlipaty mają mysie ogony, a ojciec chrzestny Drosselmeier
zwierzęce rysy twarzy? Aleksandra Kucharska-Cybuch zaprasza nas do
wnikliwej lektury i zadawania pytań.(za >> klik!).
Wystawa >> 22.09.-26.10.2012, w godzinach otwarcia Goethe-Institut >> Rynek Główny 20, Kraków
2 komentarze
Z chęcią obejrzę 😀
ilustracja świetna, faktycznie w nieco Grimmowskiej konwencji, ale to dodaje uroku, szkoda że nie zobaczę na żywo 🙂